1. Aloitustoimet / SMART+-tuotteiden käyttöönotto, järjestelmävaatimukset ja asennus

1.1. Tarvitseeko SMART+-tuotteita koota?

Useimmat SMART+-tuotteet ovat heti käyttövalmiita, eikä niiden asennukseen tarvita työkaluja.

2. SMART+-tuotteiden kanssa yhteensopivat järjestelmät

2.1. Voinko hallita SMART+-tuotteita myös ilman älypuhelinta tai tukiasemaa?

Kyllä. SMART+-tuotteiden hallinta onnistuu myös suoraan SMART+ Switch- tai Switch Mini -kytkimellä tai muilla ZigBee Light Link- ja Touchlink-yhteensopivilla kytkimillä. SMART+ Switch / Mini Switch on sekä seinäkytkin että kauko-ohjain.

2.2. Voinko käyttää SMART+-tuotteita perinteisellä valokatkaisimella?

Kyllä. SMART+-tuotteet voi kytkeä päälle ja pois myös perinteisellä valokatkaisimella. Oletusasetuksena valokatkaisimen (virtakytkimen) painaminen kytkee sähköverkkoon kytketyt SMART+-lamput ja -valaisimet päälle.

Oletusarvoinen tehdasasetus on täysi voimakkuus suurella kirkkaudella ja lämpimän valkoisella valolla (SMART+ Gardenpole Multicolor -tuotteen valon oletusväri on violetti).

3. Yleiset SMART+-tuotteisiin liittyvät kysymykset

3.1. Mitä SMART+-tuotteita on saatavana, ja mistä löydän lisätietoja?

Saatavana olevat SMART+-tuotteet löytyvät täältä.

3.2. Mitä SMART+-lampuille ja -valaisimille tapahtuu sähkökatkon sattuessa?

Kun virta palautuu sähkökatkon jälkeen, sähköverkkoon kytketyt SMART+-lamput ja -valaisimet nollautuvat oletustilaan.

Oletusarvoinen tehdasasetus on täysi voimakkuus suurella kirkkaudella ja lämpimän valkoisella valolla (SMART+ Gardenpole Multicolor -tuotteen valon oletusväri on violetti).

3.3. Mikä on SMART+-tuotteiden langattoman yhteyden kantama?

SMART+-tuotteet käyttävät ZigBee-tekniikkaa, jonka langattoman yhteyden taajuus on samaa luokkaa kuin Wi-Fi-yhteydellä. Tämä tarkoittaa, että yhteys toimii tietyssä määrin seinien läpi. Rakennuksen rakennusmateriaali voi joissain tiloissa heikentää signaalia. Signaali ei myöskään läpäise pintoja, jotka on tehty sähköä johtavasta materiaalista.

Jos ZigBee-signaali ei ole heikentynyt, se kantaa jopa 30 metriä kahden SMART+-tuotteen välillä. Lisäksi kukin SMART+-lamppu ja -valaisin vahvistaa ZigBee-signaalia ja lähettää sitä muille ZigBee-tuotteille. SMART+-tuotteita voidaan käyttää langattoman yhteyden kantaman puitteissa myös ulkona, esimerkiksi puutarhassa tai kuistilla.

3.4. Miten SMART+-tuotteet nollataan?

Yksittäisiä SMART+-tuotteita voidaan nollata tehdasasetuksiin (tilaan, jossa ne toimitetaan) ja määrittää uudelleen ilman, että koko älykotijärjestelmää tarvitsee asentaa uudelleen:

a) LIGHTIFY Classic E27-, Candle E14- ja PAR16-lamppujen (paitsi CLA60 W Clear) sekä Gardenpole-, Downlight-, Flex- ja Outdoor Flex -valaisinten nollaus:

Nollaa SMART+-lamppu (Classic E27, Candle E14, PAR16) tai -valaisin (Gardenpole, Flex, Downlight) tehdasasetuksiin kytkemällä se päälle ja pois viisi kertaa peräkkäin, joka kerta viiden sekunnin ajaksi. Kun nollattu lamppu/valaisin kytketään uudelleen päälle, se välähtää kerran vahvistukseksi, minkä jälkeen se voidaan jälleen yhdistää älykotijärjestelmään.

b) Classic E27-lamppujen nollaus:

Nollaa SMART+ Classic E27 -lamppu tehdasasetuksiin kytkemällä se päälle kolmeksi sekunniksi ja pois päältä viideksi sekunniksi viisi kertaa peräkkäin. Kun nollattu lamppu kytketään uudelleen päälle, se välähtää kerran vahvistukseksi, minkä jälkeen se voidaan jälleen yhdistää älykotijärjestelmään.

c) SMART+ Gardenpole- ja Gardenpole Mini -valaisinten nollaus:

Nollaa SMART+ Gardenpole -valaisin tehdasasetuksiin kytkemällä se päälle kolmeksi sekunniksi ja pois päältä kolmeksi sekunniksi viisi kertaa peräkkäin. Kun nollattu Gardenpole-valaisin kytketään uudelleen päälle, se välähtää kerran vahvistukseksi, minkä jälkeen se voidaan jälleen yhdistää älykotijärjestelmään.

d) SMART+ Plug -pistokkeen nollaus:

Nollaa SMART+ Plug -pistoke pitämällä sen painiketta painettuna vähintään kymmenen sekunnin ajan, kunnes kuulet naksahduksen.

e) SMART+ Switch -kytkimen nollaus:

Poista SMART+ Switch älysovelluksista ja nollaa se valitsemalla Switch sovelluksessa, vahvistamalla sen poistaminen ja seuraamalla sovelluksen ohjeita.

f) SMART+ Motion Sensor -liiketunnistimen nollaus:

Nollaa SMART+ Motion Sensor -liiketunnistin oletustilaan pitämällä anturin harmaata painiketta painettuna vähintään kymmenen sekunnin ajan.

4. SMART+-tuotteiden vianmääritys

4.1. Mitä voin tehdä, jos SMART+-tuote ei toimi?

Tarkista yleisimmät virhetyypit käymällä läpi seuraava tarkistuslista. Jos tämä ei ratkaise ongelmaa, voit ottaa yhteyden suoraan tukipalveluumme seuraavasta linkistä. Tukipalvelumme neuvoo sinua mielellään:

a) Tarkista Internet- ja Wi-Fi-yhteydet:

Jos käytät Smart Gateway -tukiasemaa, varmista, että se on yhdistetty kotiverkkoon/Wi-Fi-reitittimeen ja Internetiin. Voit tehdä tämän avaamalla älysovelluksen ja varmistamalla, että älypuhelin tai muu käyttämäsi laite on yhdistetty samaan Wi-Fi-verkkoon kuin Gateway-tukiasema. Jos näin ei ole, käynnistä Wi-Fi-reititin uudelleen ja irrota Gateway-tukiasema virtapistokkeesta viiden sekunnin ajaksi ja kytke se sitten takaisin.

b) Tarkista virtalähde/akku:

Varmista, että lampussa/valaisimessa on toimiva virtalähde ja että se on kytketty päälle. Lamppu/valaisin voi vastaanottaa komentoja vain, kun virta/valokatkaisin on kytketty päälle.

Jos tuote on akku- tai paristokäyttöinen, tarkista akku tai paristot.

c) Nollaa tuote:

Joskus SMART+-tuotteen nollaamisesta ja uudelleenyhdistämisestä älykotijärjestelmään on apua.

Poista ensin SMART+-tuote älykotijärjestelmästä käyttämälläsi sovelluksella. Jos käytät LIGHTIFY-sovellusta, siirry laiteluetteloon ja pyyhkäise tuotteen nimeä oikealta vasemmalle (iOS) tai pidä sitä painettuna (Android). Vahvista sitten laitteen poisto. Voit myös nollata SMART+-tuotteita ilman sovellusta. Katso kohta Miten SMART+-tuotteet nollataan? osiossa Yleiset SMART+-tuotteisiin liittyvät kysymykset.

Tämän jälkeen voit yhdistää SMART+-tuotteen takaisin älykotijärjestelmään.

d) Lähetä sähköpostia tukipalveluun

Jos SMART+-lamppu tai valaisin ei vieläkään toimi, vaikka sen virtalähde toimii ja se on yhdistetty Gateway-tukiasemaan, ota yhteys suoraan tukipalveluumme. Tukipalvelumme neuvoo sinua mielellään.

4.2. SMART+-tuote ei muodosta yhteyttä älykotijärjestelmään. Mitä voin tehdä?

Kytke ensin lampun/valaisimen virtalähde pois päältä yhdistämisen aikana, ja kytke se sitten takaisin päälle. Yhdistäminen voi kestää jopa kolme minuuttia.

Jos lamppu/valaisin ei vieläkään ole yhdistetty, nollaa se tehdasasetuksiin (katso ohjeet tuotteiden nollauksesta kohdasta Miten SMART+-tuotteet nollataan? osiossa Yleiset SMART+-tuotteisiin liittyvät kysymykset), ja yritä sitten uudelleen yhdistämistä älykotijärjestelmään.

5. Tuotekohtaisia kysymyksiä SMART+-tuotteista

5.1. Voiko Flex 3P Multicolor -nauhaa jatkaa?

Kyllä, Flex 3P Multicolor -nauhaa voi jatkaa Flex Extension Multicolor -lisäpakkauksella. Peruspakkaus sisältää kolme 60 cm:n pituista flex-nauhaa (yhteensä 180 cm), ja lisäpakkaus sisältää kaksi 60 cm:n pituista flex-nauhaa (yhteensä 120 cm). Flex 3P Multicolor -nauhaa voidaan jatkaa lisäpakkauksilla yhteensä jopa 600 cm:n pituuteen.

5.2. Kuinka kauan SMART+ Switch -kytkimen akku kestää?

SMART+ Switch -kytkimen vaihdettavan akun käyttöikä on jopa kolme vuotta normaalikäytössä (noin 25 painallusta päivässä). Lähistöllä olevat muut langattomat verkot (esim. Wi-Fi) ja pitkä välimatka hallittaviin tuotteisiin voivat lyhentää akun käyttöikää.

5.3. Miten voin varmistaa, että SMART+ Motion Sensor -liiketunnistin toimii oikein?

Jotta älyjärjestelmän liiketunnistin toimii oikein ja luotettavasti, Gateway-tukiaseman pitää olla kytkettynä virtapistokkeeseen ja käytössä. Lisäksi ympäristön tai huoneen lämpötilan ja tunnistimella havaittavan henkilön ruumiinlämmön välillä on oltava vähintään 3 °C:n ero.